Festiwal Piwowarów Domowych okiem serwisanta
Festiwal Piwowarów Domowych w Łodzi to kolejna impreza, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć w 2025 roku, aby zapewnić wsparcie serwisowe. Jako Partner Festiwalu oferowaliśmy pomoc techniczną oraz zapewniliśmy płuczki do szkła i pitną wodę. Nasz członek, Roland Schlamberger opowiedział ze sceny o kulisach pracy serwisanta i wręczył zwycięzcom konkursu na najlepsze piwo festiwalu bony na zakup osprzętu lub usług serwisowych.
Festiwal Piwowarów Domowych – przestrzeń doświadczeń
22.03.2025 w halach łódzkiego centrum Piotrkowska 217 odbyła się IV edycja Festiwalu Piwowarów Domowych. Stowarzyszenie Serwisantów Branży Napojów i Gastronomii było Partnerem wydarzenia, oferując wsparcie techniczne, płuczki do szkła i pitną wodę. Kilkudziesięciu piwowarów z całej Polski zaprezentowało swój piwowarski kunszt, serwując gościom rozmaite style przy zastosowaniu różnych rozwiązań technicznych. Festiwal był doskonałą okazją, aby porozmawiać nie tylko o samym piwie, ale również o technologii i wyzwaniach, z którymi mierzą się piwowarzy domowi. Atmosfera otwartości, pasji browarniczej i chęć wymiany doświadczeń, ujęła nas od pierwszych chwil. Na imprezie, w przeciwieństwie do typowo komercyjnych festiwali piwnych, bariera sprzedawca – klient zdawała się całkowicie nie istnieć. Każdy mógł swobodnie porozmawiać z piwowarem i spróbować mnóstwa ciekawych propozycji, na przykład 12 różnych odmian piwa grodziskiego.
Do Łodzi dotarliśmy w piątek, dzień przed startem festiwalu, gdy piwowarzy byli w trakcie przygotowywania swoich stoisk. Chcieliśmy odpowiednio wcześnie przygotować stanowisko wody pitnej i płuczki. Już wtedy rzuciły nam się w oczy kreatywne, autorskie rozwiązania, takie jak samodzielnie stworzony Beer Wall czy lodówka kuchenna przerobiona na kegator z kranami. Porozmawialiśmy z niektórymi właścicielami instalacji wyszynkowych, przekazując swoje uwagi, jak można je usprawnić i uodpornić na usterki. Każdego rozmówcę, zgodnie z misją stowarzyszenia, staraliśmy się uwrażliwiać na konieczność serwisowania sprzętu, aby ich starannie przygotowywane trunki, smakowały tak jak powinny i były bezpieczne.
Obsługa techniczna podczas Festiwalu Piwowarów Domowych – wyzwania serwisowe
Podczas Festiwalu Piwowarów Domowych do naszych głównych zadań należało dostarczenie wody pitnej. Odpowiednie nawodnienie w trakcie degustowania alkoholu ma kluczowy wpływ na samopoczucie. Dzięki naszemu stanowisku, wyposażonemu w karbonizator Bubble Box marki Rotarex, każdy uczestnik festiwalu mógł napić się filtrowanej wody niegazowanej lub gazowanej. Tym samym mieliśmy możliwość zaprezentowania kompaktowego i ergonomicznego rozwiązania do karbonizacji wody w warunkach domowych i biurowych.
Drugim, równie istotnym zadaniem stowarzyszenia było dostarczenie płuczek do szkła, zachowanie ich w czystości i utrzymanie sprawnego działania. Okazało się to sporym wyzwaniem, gdyż uczestnicy degustowali bardzo wiele piw w kieliszkach o pojemności 100 ml. Typową praktyką było wypicie łyka piwa, a następnie udanie się do stanowiska myjącego. W związku z tak intensywnym użytkowaniem, po około 1,5 godziny od startu festiwalu, pojawiły się problemy z przepustowością. Po przerobieniu instalacji i zdemontowaniu jednej płuczki, przez resztę imprezy wszystko działało bez zarzutu.
Podobnie jak na innych imprezach, również na FPD nasi serwisanci byli w gotowości do reagowania w sytuacjach awaryjnych. Na bieżąco usuwaliśmy usterki, takie jak przeciekające zaciski przy głowicach, uniemożliwiające nalewanie piwa. Niektóre piwa dostarczały szczególnych wyzwań, np. Peanut Butter Milk Stout z cząstkami orzechów skutecznie zatkał całą linię wyszynkową. Na szczęście instalację udało się udrożnić, rozbierając i płucząc kran pod wysokim ciśnieniem.